De fleste av oss bruker til daglig mye tid på mobilen – ikke bare for å lese blogger og nyheter, men på diverse apper som kan gjøre livet enklere eller morsommere. Mange av appene vi bruker til daglig som Facebook og Instagram, er store, internasjonale selskap. Men noen apper er også norskutviklede, gjerne med tilknytning ulike bloggere og influensere. Dersom du ønsker en fremtid innen blogging, kan mobilapper også ligge i kortene. Dra inspirasjon fra de følgende tre appene som langt fra alle vet er utviklet av nordmenn!
1. Too Good to Go
En første norsk app som gjerne overrasker noen er Too Good to Go. Navnet høres ikke særlig norsk ut, men appen er faktisk utviklet av en gjeng nordmenn og dansker i 2015. I dag har bedriften hovedkontor i København, over 1 000 ansatte og millioner av kunder i store deler av Europa og Nord-Amerika.
Hvordan appen fungerer er at den kobler privatpersoner med restauranter og butikker som har usolgt matoverskudd. Personer kan velge å kjøpe ulike «matredder-pakker» fra disse restaurantene og butikkene og slik få billig mat som ellers ville blitt kastet. Too Good to Go opererer rundt om i Norge og med et stort fokus på å redusere matsvinn har appen samarbeidet med mange bloggere og influensere som fokuserer på mat, miljø og helse. I Norge har blant annet Instragram-kontoene fattig.student og emilienutrition (tidligere kjent som bloggeren Voe) reklamert for appen.
2. Kahoot!
En annen kjent app som veldig få vet er norsk er Kahoot! Dette er en spillbasert læringsplattform som kan brukes i nettleser og lastes ned som app. Noe som startet ut som en unik form for læring på universitet brukes i dag til både formelle og uformelle quizer rundt om i hele verden. Appen er gratis, enkel å bruke og morsom, og har fått stor popularitet ikke bare i Norge.
Kahoot ble utviklet av Morten Versvik, Johan Brand og Jamie Brooker på NTNU i 2012. Appen ble lansert i 2013 og i 2019 ble selskapet børsnotert. Dette betyr at det i dag er mulig å kjøpe Kahoot aksje, i dag via Oslo børs. Det er en app mange nordmenn har kjennskap til og med over 50 millioner brukere i mer enn 180 land, tyder det på en internasjonal suksess
3. Sulten
Den tredje og siste appen jeg vil nevne er nok mer åpenbar norsk. «Sulten» er ikke akkurat et engelsk ord, men appen finnes i dag også på engelsk og gjør stor suksess. I tillegg er den utviklet av en norsk influenser, noe som gjør den ekstra interessant for kommende bloggere med store businessidéer.
Sulten er en matapp utviklet av blant annet influenser Karen Elene Thorsen – bedre kjent som «Fattig student» på Instagram. Appen kombinerer Karens fokus på billige oppskrifter og minsket matsvinn med et enkelt grensesnitt og unike fordeler for betalende abonnenter. Appen ble fort populær og når Sulten hentet penger for første gang i 2020, ble den priset til 20 millioner kroner. Appen utvikles stadig i dag og viser hvordan influensere og bloggere kan utvikle noe som både kan utleve dem og slå an internasjonalt.