Vurderer du å ta bloggen eller bedriften din ut på en internasjonal reise? Kanskje du allerede har erobret det norske markedet og nå sikter mot stjernene (eller i det minste Sverige)? Jeg har vært der selv, og i dag skal jeg dele noen av mine beste tips for å lykkes med internasjonal søkeordundersøkelse.
Før jeg hoppet ut i det internasjonale blogghavet, tenkte jeg i utgangspunktet at søkeord fungerte likt overalt. Spoiler alert: Det gjør de ikke! Det viser seg nemlig at søkeord som gir en type svar i Norge, kan gi helt andre resultater i andre land.
Det samme gjelder om du har en nettbutikk som selger håndlagde smykker eller konsulenttjenester innen digital markedsføring. Søkeordene som gir mening i Norge, kan være helt irrelevante i Spania eller Japan. Eller Sverige.
Hvorfor? Fordi Google tilpasser søkeresultatene basert på hvor du befinner deg fysisk. Så når jeg satt hjemme på kjøkkenet og prøvde å forstå hva tyskere søker etter, så jeg egentlig bare norske resultater med tysk språk. Ikke særlig nyttig, enten du er blogger eller bedriftseier!
Proffe søkeordverktøy er bare halve løsningen
Nå tenker du kanskje: «Men jeg bruker jo allerede SEMrush eller Ahrefs for søkeordanalyse!» Og ja, disse verktøyene er fantastiske! Jeg bruker selv SEMrush for å finne søkeordvolum, vanskelighetsgrad og relaterte søkeord.
SEMrush og Ahrefs lar deg velge hvilket land du vil analysere data for, og de gir deg verdifull innsikt i søkeordvolum og konkurranse. Men – og dette er et stort men – de gir deg ikke det komplette bildet av hvordan faktiske søkeresultatsider (SERPs) ser ut for brukere i andre land.
Og det er her det hemmelige våpenet VPN virkelig skinner! Når du kombinerer dataene fra søkeordverktøyet ditt med faktiske søk gjennom en VPN, får du et komplett bilde av markedet du forsøker å erobre.
Mitt tips er å bruke en av de beste VPN tjenestene som koster litt penger. Det er disse som gir best mulighet til å velge plassering av server og dermed IP-adresse, slik at du får tilgang til akkurat det markedet du trenger.
VPN: Det hemmelige våpenet for konkurrentanalyse
Det er her hvor VPN går fra å være et nyttig verktøy til å bli helt uunnværlig: Konkurrentanalyse.
Forestill deg dette: SEMrush forteller deg at søkeordet «strikkeoppskrift genser» har høyt volum og lav konkurranse i Sverige. Flott!
Men hvem rangerer egentlig for dette søkeordet? Hvordan ser SERP-funksjoner ut (bilder, videoer, relaterte spørsmål)? Hvilke konkurrenter vil du faktisk møte?
Med en VPN koblet til i Stockholm kan du:
- Se nøyaktig hvilke svenske konkurrenter som rangerer høyest
- Analysere hvordan de har strukturert innholdet sitt
- Oppdage lokale nettsteder som kanskje ikke dukker opp i verktøyene du bruker
- Se om Google viser lokale kart, butikker eller andre geospesifikke resultater
Dette er konkurrentinnsikt du rett og slett ikke kan få fra SEMrush eller Ahrefs alene, og som kan være gull verdt.
Les også: Samarbeid med konkurrentene dine og skap vinn-vinn situasjoner
Min prosess: Kombiner de kjente verktøyene med VPN
Så, her er min nye metode når jeg skal utforske konkurrenter og muligheter i utlandet:
- Bruk søkeordverktøy for å identifisere potensielle søkeord med godt volum i målmarkedet
- Lag en prioritert liste over viktige søkeord basert på volum og vanskelighetsgrad
- Koble til VPN-server i målmarkedet
- Søk etter hvert enkelt søkeord og dokumenter:
- Hvilke konkurrenter som rangerer
- Hvilke typer innhold som dominerer (guider, produktsider, videoer)
- Om det er lokale SERP-funksjoner som kan påvirke strategien din
- Gjenta for andre regioner i målmarkedet, feks andre byer, for å fange opp geografiske variasjoner
Denne kombinasjonen gir deg en innsikt du virkelig trenger. Du får både de kalde, harde dataene fra SEMrush/Ahrefs OG den kontekstuelle innsikten som bare kommer fra å se søkeresultatene som lokale brukere ser dem.
Et praktisk eksempel
Da jeg koblet til VPN i Tyskland og søkte på søkeordet mitt, oppdaget jeg noe fascinerende: Mens søkeresultatene i Norge viste mest produktsider for det aktuelle søkeordet, viste de tyske resultatene nesten bare lengre guider som sammenlignet ulike produkter. Her ville produktsidene mine slitt mot den tyske konkurransen!
Jeg har også sett eksempler der det er samme søkeord, men tydeligvis helt forskjellig intensjon bak søket. Dette er nyansene du bare oppdager når du faktisk ser resultatene gjennom en lokal brukers øyne.
Slik kommer du i gang med kombinasjonen
Her er min anbefalte fremgangsmåte:
- Begynn med et profesjonelt søkeordverktøy som SEMrush, Ahrefs, Ubersuggest eller klassikeren Google Keyword planner.
- Velg en pålitelig VPN-tjeneste med servere der du skal prøve deg
- Lag en arbeidsflyt der du først samler søkeorddata, deretter validerer med VPN-søk
- Dokumenter forskjeller mellom hva verktøyene sier og hva du faktisk ser i SERPs
- Bruk disse innsiktene til å justere din innholds- og SEO-strategi
Å veksle mellom verktøyene og VPN-en blir fort en naturlig del av arbeidsflyten, og innsiktene du får er gull verdt!
Husk å ikke stole blindt på søkeordverktøy: SEMrush kan fortelle deg at et søkeord har lav konkurranse, men hvis VPN-søket viser at alle toppresultatene er fra store, etablerte merkevarer, bør du kanskje revurdere.
Noen siste ord
Å utvide bloggen eller bedriften din internasjonalt krever mer enn bare gode verktøy – det krever at du faktisk forstår landskapet du beveger deg inn i. Søkeordverktøyene du allerede bruker gir deg kartet, men VPN lar deg faktisk gå gatene i byen du vil erobre. Den var fin, eller hva 🙂
Lykke til! Hvis du har spørsmål eller vil dele dine egne erfaringer med internasjonal søkeordundersøkelse, legg igjen en kommentar under. Jeg er alltid nysgjerrig på å høre hvilken kombinasjon av verktøy som funker best for andre.