Oddbjørn By – Hektet på memo!


Tidligere har jeg skrevet om hvordan memo-teknikker forandret hele måten jeg leste til eksamen og om hvordan disse metodene gjorde at jeg plutselig kunne huske større mengder pensum lenger og med betraktelig mindre arbeid. Dette kan jeg i stor grad takke Oddbjørn By for som i 2006 gav ut boken MEMO. Ikke bare hjalp han meg, men han startet en MEMO-bølge i Norge. Her er et kort intervju med hukommelsesmesteren Oddbjørn By

Les også: Husk mer til eksamen med memo-teknikker

Før Oddbjørn ble hele norges hukommelsesmester regnet han seg som en helt vanlig student med kanskje noe haltende motivasjon for å lære. Da han i 2004 kom over noen teknikker på internett for å huske lange tallserier, skulle dette raskt endre seg. Oddbjørn hadde blit hektet på Memo-teknikker og brukte det i alle mulige situasjoner. Han begynte til og med å konkurrere i memorering og satte i 2006 en verdensrekord i å huske flest riktige tall i løpet av 1 minutt, da hadde han greid å memorisere hele 72 tall. Han kan også memorere en hel kortstokk på imponerende 43 sekunder. Oddbjørn, den helt vanlige studenten, med de uvanlige hukommelsesteknikkene som også DU kan lære deg.

Hva var ditt første møte med memoteknikker og hvordan utviklet det seg derfra?
Jeg og en kamerat begynte å konkurrere mot hverandre i å huske mest mulig. Vi ble ganske gode, og jeg kom i kontakt med en britisk hukommelsesmester. Han overtalte meg til å bli med i VM i hukommelse. Der lærte jeg mye av de andre, og etter det har jeg brukt tiden på å tilrettelegge teknikker slik at folk kan huske mer nyttige ting, ikke bare kortstokker og siffer – slik vi gjør i konkurranser

Hvordan fungerer egentlig memoteknikker og hvorfor fungerer det så mye bedre enn vanlig pugging?
Vanlig pugging er gjerne tankeløs repetisjon. I memorering kobler vi inn langtidshukommelsen, og vi husker i bilder. En fordel er at vi plasserer det vi skal huske, slik at det er mye enklere å hente det fram igjen. Å huske i bilder ligger også naturlig til mennesker. Vi drømmer ikke i bokstaver, vi drømmer i bilder. Men man må nesten prøve det selv, for å se forskjellen. Hensikten med memorering er å erstatte pugging. Fordi pugging er kjedelig og ineffektivt.

Oddbjørn lærer helt vanlige personer å huske 1000 desimaler av pi med det resultat i at to av kvinnene setter verdensrekord. (TV2)

Hva er ditt beste MEMO-øyeblikk? Hva er det meste du har greid å huske og hvordan greide du det?
Mine beste Memo-øyeblikk har vært når jenter har bedt meg gjøre triks. Etter at jeg er ferdig med trikset har noen jenter fått det klassiske blikket «jeg-vil-ligge-med-deg». Jeg har også noen gode minner fra «lynstudering» i Bergen. Jeg meldte meg opp i mange fag, og plottet var å memorere oppsummeringer og sammendrag på en til tre dager før eksamen. Uten forkunnskap eller forelesinger. I faget «Kvinner og kjønnsteori», som var et helt uforståelig og ultrafeministisk fag, memorerte jeg og en venninne oppsummeringer i 7 timer før eksamen. Begge fikk karakteren D. Det kan høres kvalmt ut, men jeg håper det er en inspirasjon. Det viser at så lenge man husker det viktigste, så kan man komme langt. Det viser også at det aldri er for seint å studere til eksamen.

Se også Oddbjørn på Schrödringers katt

Blir hukommelsen generelt bedre av å benytte seg av memoteknikker?
Ikke nødvendigvis. Memo er noe vi kan skru på ved behov. Men bedre oppmerksomhet og konsentrasjon er gjerne bieffekter av memorering, noe som kan gi bedre hukommelse generelt.

Hvilken fremgangsmåte vil du anbefale for å huske mest mulig til en eksamen?
Svaret mitt er egentlig veldig langt, men kortversjonen er:

  • Finn ut hva som er det viktigste. Fordi det er umulig å huske alt. Dersom det fantes folk som kan huske alt, hadde det ikke vært noe vits å arrangere VM i hukommelse. I noen fag sier kanskje læreren at alt er viktig. Da må vi prøve å finne det viktigste av det viktige, finne essensen. Det læreren eller foreleseren bruker tid på er vanligvis en god pekepinn på hva som er viktigst
  • Bruke en strategi for å huske det viktigste. Hjernen vår er ikke skapt for å huske enorme mengder teori, vi er primært skapt for å huske praktiske ting eller ting vi opplever. Noen hukommelsesteknikker utnytter denne egenskapen
  • Når vi huske mye er det fristende å vise på eksamen at vi husker mye. Så pass på at du ikke blir en robot som bare skriver ned alt du husker. Bruk kunnskapen på en fornuftig måte

Oddbjørn er en travel mann, så det ble med dette kortet intervjuet, men hvis du er interessert kan du følge han videre på bloggen hans her. Ellers anbefaler jeg virkelig å sjekke ut boken hans.

Bilder av: Siri J. Egeland

 


Lær deg memoteknikker med «Bedre hukommelse – Best of Memo«:


Skroll til toppen