Nytt stort bloggprosjekt på gang?

Foto: rawpixel / Unsplash

Skal jeg starte et nytt stort bloggprosjekt? Idéen presser snart ut av hodet på meg og fingrene klør etter å komme i gang. Kanskje kan du følge det nye bloggprosjektet?

Å lykkes med å skape en ny profitabel blogg krever MYE fokus, tid og tålmodighet, særlig i disse dager når du konkurrerer mot 2 millioner blogginnlegg i døgnet! Men det skader jo ikke å prøve, bokstavelig talt, du trenger bare å satse noen hundrelapper og litt (*kremt* …en god del) tid for å starte en ny blogg og prøve ut idéen. Fungerer det ikke, så bare kutter du den ut og prøver videre på noe annet. Det er det som er så fint med å være hobbygründer.

Jeg har lenge gått rundt med en idé til en blogg jeg tror jeg ville stortrives med å skrive, som kan være til hjelp for mange og ikke minst som potensielt kan bli innbringende med et solid grunnarbeid. Så hvorfor har jeg ikke slått til enda? Svaret er enkelt, som deltidsblogger ved siden av full jobb og 3 andre blogger, så er det krevende å stable sammen den tiden som trengs for å virkelig satse på et nytt konsept. Ihvertfall uten at det går utover noe annet.

Hvordan utnytte underbevisstheten til å bli en mer effektiv blogger

Foto: rawpixel/Unsplash

Sliter du med å få tid til å skrive godt innhold på bloggen din? Tar det lang tid å komme i gang og ikke minst å fullføre innlegg? Her er hvordan jeg utnytter underbevisstheten til å gjøre skrivejobben mer effektiv og lekende. Hemmeligheten? – Ikke fullfør innlegget!

Les også: 7 tips til hvordan etablere en god skriverutine

Det er ikke til å stikke under en stol – Det er utfordrende å være en deltidsblogger! Jobben og hverdagslivet ellers krever sitt av fokus og energi og det er ikke alltid like enkelt å finne overskudd og tid til å skrive blogg, og når du først finner tiden så er kanskje hodet ikke helt på plass etter en lang arbeidsdag og skrivingen går i sirup. Gjør skrivejobben mye enklere, mer effektiv og gøyere ved å – IKKE – fullføre innlegget. La meg forklare nærmere hvordan jeg gjør dette. 

Det hele starter på morgenen. I morgenstillheten, før noen andre impulser har truffet meg, så setter jeg meg ned for morgenens første økt med skriving. Hodet er klart, kaffen er god og fingrene danser raskt og effektivt over tastaturet. Det tar ikke lang tid å fullføre kladden, det er rett og slett lekende lett. Mer om dette senere.

Uten å fullføre innlegget, som fortsatt lever i status «kladd» begir jeg meg ut i verden, nærmere bestemt på veien til jobb. Fortsatt prøver jeg å holde distraksjoner på et minimum, mens jeg tenker og drodler litt videre på tankene og ideene som nå har blitt sådd. Kommer jeg på noen gode idéer , så skriver jeg det ned og så legger jeg det fra meg idet jeg stempler inn på jobb.

Det er her magien begynner å virke. Ved å ikke fullføre innlegget, har jeg plantet noen idéer og tanker i underbevisstheten som den kan kose seg videre med, mens jeg gjør andre ting. Det er det den er best til, å finne løsninger på «åpne» problemer, og det uten å forstyrre bevisstheten. Av og til popper det opp en god idé eller tanke, da bare skriver jeg den ned og fortsetter med mitt.

Blogging like lønnsomt som å eie og drive en egen kafé? – bare uten gjeld og risiko

Foto: Sharon McCutcheon / Unsplash

Plutselig innså jeg at bloggen min tjente mer enn kaféen hvor jeg satt å skrev på den! Blogging kan altså være mer lønnsom en å eie og drive en egen kafé, bare uten gjeld og risiko. Du har med andre ord ingenting å tape på å prøve deg som deltidsblogger.

Les også: Dette tjente jeg på blogging siste 3 årene

I skrivende stund sitter jeg på en kafé og jobber med sideprosjektene mine, deriblant denne bloggen. I et nysgjerrig øyeblikk søkte jeg opp regnskapet til kaféen, jeg måtte gni meg i øynene – Jeg tjente mer på bloggen enn eieren gjorde fra kaféen. 

Kanskje det gikk dårlig bare med denne kaféen? Jeg søkte opp noen av de andre kaféene jeg også gjerne sitter å tar en kaffe og skriveøkt, det var noenlunde det samme der.

De tjente riktignok betraktelig mer penger enn meg, men de høye kostnadene for leie av lokale, innkjøp av varer, lønn etc, gjorde at det endelige resultatet var flere hundre tusen kroner i minus. Slik hadde det også vært gjennom flere år. Med andre ord var min lille bloggvirksomhet mer lønnsom enn en kafé som drives daglig, fra morgen til kveld året rundt.

Slik så resultatet ut for mine tre favorittkaféer:

Resultat 2017
Blogg     43 800 kr
Kafé 1  – 651 000 kr
Kafé 2  – 357 000 kr
Kafé 3  – 527 000 kr

På en måte er det litt trist at det er slik og jeg vil jo gjerne at kaféene skal drive lønnsomt, men samtidig betyr dette egentlig bare noe positivt for deg som vurderer å satse på en deltidsblogg – Det har nemlig aldri vært enklere, raskere, billigere og mer risikofritt å forsøke å starte en virksomhet på nett. Du har rett og slett ikke noe å tape på å prøve, i motsetning til å starte en fysisk kafé eller butikk.

Du har ingenting å tape på å prøve

I motsetning til en kafé, krever det tilnærmet ingen kostnader å starte en blogg. Du har en unik mulighet og ingenting å tape på å prøve. 

Det er ikke første gang jeg har skrevet om dette, på Målbevisst har jeg tidligere skrevet et innlegg om hvor enkelt og risikofritt det kan være å prøve seg som hobbygründer på siden av jobben. Les det her: Du trenger ikke å si opp jobben – Prøv deg som hobbygründer først

Å starte en blogg koster i dag en slikk og ingenting. Faktisk er det skrevet en hel bok stappfull av eksempler på folk som har startet en blogg for rundt 100 dollar og gjort det om til en profitabel inntekt på siden av jobben. Les mer her Hvordan gjøre hobbyen om til et levebrød med din egen blogg. 

Du har rett og slett en helt unik mulighet til å prøvde deg som deltidsblogger og kanskje blir det noen sideinntekter av det og kanskje kan det bli levebrødet ditt, uansett har du ingenting å tape på å prøve

 

Kom i gang NÅ! – Hvordan starte en blogg

Hvordan få ideer som du kan blogge om

Foto: Unsplash,Rawpixel, CC BY-NC-ND 2.0

 

Drømmer du om å starte din egen blogg eller allerede har en, men sliter med å komme på gode ideer for hva du vil skrive om? Her er noen tips til hvordan du kan starte skrivedrømmen og dele bloggen med resten av verden.

Gjesteinnlegg

Noen ganger er det verste bare å begynne. Ideer har det med å komme når du minst aner det. Sett deg ned med et ark og lag et tankekart, ofte kan dette gjøre slik at ideene løsner og du finner frem til noe du kan skrive om. Hjelper ikke det så kan du ha med deg en liten notisblokk i veska, eller ha en liste på på mobilen.  Det kan alltids skje at ideen din kommerr du er på besøk hos en venninne eller ute på byen, og då må du ha noe å skrive den ned på. Er du en av de som må ha noen å drøfte ideer med, så sett deg ned med noen og fortell hva du tenker, ofte kan de lede deg på rett vei.

Opplevelser

Ideer kan være avhengig av opplevelser. Gjør du ikke noe i hverdagen, vil ikke ideene komme bare av seg selv. Ofte får du gode skriveemner av å møte andre mennesker, og utveksle erfaringer. Kanskje du møter noen som du kan intervjue med en spennende historie, eller du bestemmer deg for prøve noe av hva de har prøvd. Det kan være noe så lite som en fjelltur som du bestemmer deg for å gå på, og du finner noen områder som du aldri har utforsket, og som du vil andre skal se og oppleve det. Det kan også være at du møtte en sykepleier som er birøkter på fritiden, som du vil besøke blant bikubene og skrive og ta bilder om.  Du vet aldri hva slags mennesker som du møter der ute.

Noe som engasjerer

Skriv om noe som du brenner for. Er du en av de som er engasjert i noe som har betydning for andre, er dette en bra ting å skrive om. Kanskje du er interessert i natur, eller du engasjerer deg for miljøet og har noe å si angående det. Har du jobbet med veldedighetsarbeid og vil dokumentere hverdagen din som frivillig, kan du finne mange spennende emner innenfor dette.  Det kan også være prosjekter som du driver med, enten du er en av de som gjør noe godt for de eldre i samfunnet, eller jobber med et resirkuleringsprosjekt.  Du trenger ikke å være i en organisasjon for å brenne for noe, det kan være at du elsker musikk og vil dokumentere hvordan du skriver musikk, og musikk som du har laget som du vil at andre skal høre på

Foto: Unsplash,Kelly Sikkema, CC BY-NC-ND 2.0

 

Flere selskaper bruker blogger

Det er mange ulike ting du kan skrive om når du starter din første blogg eller en blogg som du allerede har. Mange liker å skrive om mat, steder de har reist til eller om kjæledyra sine. Nå til dags er det også flere ulike selskaper som har blogger

Eksperimenterer med å dele inn i ulike arbeidssoner – Ser store fordeler!

Foto: Al ghazali on Unsplash

Hva skjer om du deler inn ulike arbeidsoppgaver til ulike soner? At du gir hver type oppgave sin faste tid og plass? Dette eksperimenterer jeg med nå og jeg ser allerede flere store fordeler – deriblant mer fokusert og effektivt arbeid

Den siste tiden har jeg begynt å eksperimentere med å ha en fast inndeling av arbeidssoner. Det vil si at hver arbeidsoppgave får sin faste tid og plass. Tanken var at dette skulle gjøre det lettere å fokusere og raskere komme inn i flytsonen med hver arbeidsoppgave.

Med mange baller i luften er det rett og slett blitt en utfordring å fokusere på bare én oppgave om gangen. Distraksjoner kommer fra alle kanter fra andre ting jeg må huske å gjøre eller som frister mer å gjøre nå enn det jeg egentlig holder på med. Tankene hopper fra det ene til det andre, og jeg hopper etter. Da er det vanskelig å komme inn i en god flytsone som er avgjørende for å kunne jobbe effektivt og kreativt.

Ville det bli bedre om jeg klarte å dele inn arbeidsoppgavene til dedikerte tidsperioder og steder? Det var dette jeg ville prøve ut. 

Eksempler på ulike arbeidssoner

Her er noen eksempler på hvordan jeg har delt inn i ulike soner:

  • Skrivebordet hjemme er om morgenen satt av til en liten, men effektiv skriveøkt (kladd/idemyldring etc).
  • Offentlig transport på vei til jobb er satt av til å lese og studere (Til jobben), og tilsvarende første halve timen av jobben til å teste ut noe av det jeg har lært i praksis.
  • Kontoret i arbeidstiden er ikke overraskende satt av til fokusert arbeidstid.
  • Møterom utenfor jobben er satt av til en lengre skriveøkt, fullfører og publisering. Her setter jeg meg ned å skriver etter at jeg har «stemplet ut» fra jobben.
  • Offentlig transport på veien hjem igjen er satt av til mediasjekk, med e-poster, sosiale medier, meldinger, nettaviser etc.
  • Biblioteket en gang i uken – Er satt av til å analysere aksjer. Her har jeg også finansaviser etc. tilgjengelig.
  • Hjemme ettermiddag/kveld – Er satt av til kvalitetstid med samboer, trening, mat, tur osv.

Ved å dele inn i ulike soner på denne måten er det enklere for hodet å fokusere fullt og helt på det jeg faktisk skal gjøre og rydde bort tanker om andre ting jeg må gjøre til sin riktige sone. Da vet jeg at tiden og rommet kommer til å få gjort det også.

Ser allerede store fordeler

Som sagt har jeg begynt å legge merke til en del fordeler med å dele inn på denne måten. Deriblant faller jeg mye raskere inn i flytsonen, blir mer effektiv med oppgavene og klarer å fokusere lengre uten distraksjoner

Les mer: Flytsonen – Din indre superheltmodus

Det var rett og slett litt overraskende hvor godt dette fungerte for meg og jeg kommer nok til å eksperimentere videre. Jeg har fortsatt litt utfordringer med å holde disse sonene fri for annet, men jeg ser såpass store fordeler at jeg kommer til å jobbe videre med å forbedre dette opplegget.

Noen fordeler jeg ser allerede:

  1. Bedre fokus på oppgaven jeg faktisk skal gjøre – Mentalt forberedt på at det kun er denne oppgaven jeg skal fokusere på i denne sonen
  2. Kommer raskere i gang og inn i flytsonen – Og siden jeg er mentalt forberedt så kommer jeg nok også raskere i gang. Hjernen er klar!
  3. Lettere å rydde bort andre distraksjoner fra sonen – Når andre distraksjoner dukker opp er det enklere å rydde de bort og tenke at de kommer til å bli tatt vare på når rett tid og sted er inne
  4. Underbevisstheten har jobbet med oppgaven i mellomtiden – Ved å rydde bort og sette de på hold til riktig sone, vil også underbevisstheten ha hatt en sjanse til å jobbe litt med «problemet» og dermed blir jeg enda mer klar når jeg endelig går i gang med oppgaven.

Målet er ikke så viktig – målet er bare et kompass som skal vise vei

Foto: Anastasia Petrova on Unsplash

Å være målbevisst betyr ikke at du må være målfast. La målet være kompasset som viser retningen som gir deg driv, gnist og glede og skift retning om den ikke gjør det!

– Målet ditt er ikke viktig!

Det er kanskje rart å skrive dette her på Målbevisst.no, men jeg mener det; Målet ditt er faktisk ikke så jævlig viktig! Det er veien dit som er hele din opplevelse, målet er tross alt bare et lite øyeblikk der fram i den uvisse framtiden.

Joda, visst er det gøy å nå et mål, men den gleden er som regel over på et blunk. Det er retningen i målet som gir det hele mening. Det at du er på et lite quest, et eventyr hvor du som helten skal klare det «umulige». Et eventyr som leder deg gjennom små og store utfordringer som får deg til å vokse på veien.

La heller målet bare være et kompass som viser den retningen du ønsker å gå. Opplevelsen er hele turen på vei dit, og det er selvsagt lov å gå nye retninger om du skulle føle for det

Det skinnende målet langt der framme

Et mål er ofte bare et lite punkt, et lite øyeblikk, langt der framme i den uvisse framtiden. Det kan virke forlokkende og det er lett for å tro at det å nå det skinnende målet der framme betyr belønning  i form av lykke. 

Med det er ikke det å nå mål som gir oss lykke. Å nå et mål kan riktignok gi deg en fornemmelse av glede, men den er ofte kortvarig. Et mål er tross alt bare et lite punkt i livet, ikke noe annet.

Det er veien til målet som er opplevelsen. Det er her du er og her du lever livet ditt. Det er her du bruker tiden og energien din.  Det er veien til målet som gir deg mening, såfremt du har valgt et mål som peker deg i retning av en meningsfylt vei. Når du har nådd målet så åpner det seg kanskje opp nye mulige ruter du kan ta.

Hvis du merker at veien til målet ditt er tung, kjip og føles meningsløs, så har du kanskje pekt deg ut en feil retning. Da er det bare en ting å gjøre. Finn et nytt mål, en ny retning som gir mer mening for deg.

Ikke være redd for å gi opp målet og å skifte retning

Hvis veien til målet ikke føles meningsfylt og du finner glede i utfordringene det er i å prøve å nå målet, så ikke nøl – Gi opp målet og skift retning!

Det er ingen vits i å være målfast. Det er ingen vits i å ha mål som fører deg i en retning som ikke gir deg noe annet enn negative opplevelser på veien.

Gi opp målet! Det er ingen skam i å snu. Ingen skam i å endre mening og endre mål. Du vil alltid være i utvikling, vokse, lære nye ting og oppdage nye muligheter. Det er ikke viktig å holde fast på mål du har satt deg i fortiden som du kanskje har vokst fra. Hopp inn i nye mål når dette føles riktig.

Still inn kompasset til nye spennende retninger og følger veier som gir deg gnisten og driven du trenger for å nå målet. Og hvis du ikke når det, ikke så viktig det heller så lenge du har det kjekt på veien. 

 

Planlegging er nøkkelen

Foto: JESHOOTS.COM on Unsplash

Alle drives vi av et indre ønske om å oppnå noe, og dette kan være seg hva som helst. Kanskje er det økonomisk uavhengighet, kanskje er det en ny bil, kanskje er det en oppussing eller kanskje er det et friår som man kan bruke til å reise.

Ønskene våre kan, om vi arbeider hardt, bli en realitet – selv om dette for mange høres ut som en klisje. Det dreier seg om å være bevisst sine mål, planlegge veien frem til det gjeldende målet og deretter jobbe knallhardt for å komme dit man måtte ønske. Man kan saktens sitere skuespilleren Shia LaBeouf i hans motivasjonstale på YouTube: Just do it!

Steg for steg

Opp og fram. Det er mantraet vi lærer fra vi er små barn. De oppvoksende generasjonene er kanskje de som blir oppmuntret mest til å tro på seg selv, og som kanskje har den største fallhøyden. Det er ikke måte på hva de kan klare å få til, og det er ikke måte på hvor lett det hele vil bli.

Dette er en skummel utvikling, og det vet alle vi som er voksne. Det er én eneste sannhet som gjelder om man vil oppnå det man innerst inne ønsker: man må arbeide knallhardt. Det er ingenting som kommer gratis.

For mange blogger til å holde styr på?

Foto: rawpixel on Unsplash

Er det noe poeng å ha flere bloggere? Og når begynner det å bli for mange blogger? Skal jeg starte enda en blogg?

Leserne som er innom denne bloggen jevnlig vil merke at den periodevis ikke oppdateres så ofte. Dette skyldes rett og slett at jeg har flere andre blogger som ligger over denne i prioriteringsrekkefølgen når tiden skal fordeles. 

Da er det kanskje riv ruskende tullete å skulle starte enda en blogg? Og hvor mange blogger er det egentlig mulig å ha uten å miste styringen eller at de tørker inn i mangel på oppdatert innhold?

Jeg har i dag hele fire «aktive» blogger. Jeg vet, jeg vet… «Hvorfor i granskauens navn har du FIRE!! blogger?» – Hvorfor ikke bare holde seg til èn blogg?

Poenget er at jeg foretrekker å skrive nisjeblogger om temaer som interesserer meg og som jeg ønsker å utvikle meg i. Dette er temaer som ofte er så ulike at de rett og slett ikke passer inn på en og samme blogg. Dette er den enkle grunnen til at har så mange ulike blogger. I tillegg koster det så lite i både energi og kroner å starte og prøve en blogg. Forrige gang startet jeg en blogg på 2 timer for en knapp femhundrelapp.

Les også: 6 grunner til å starte din egen blogg og skrive om lidenskapen din

Hvordan starte og holde styr på alle bloggene

For å kunne starte og ikke minst drive flere ulike blogger samtidig uten at det skal gå i ball, har jeg tatt en rekke grep. Ved å bruke samme oppskrift om igjen og ha en god skriverutine tar det plutselig ikke så mye tid å drifte flere blogger samtidig. 

Lesere som har vært innom flere av bloggene mine vil nok fort legge merke til at samme «grunndesign» (Altså samme wordpress tema) er brukt på alle bloggene, kun farger, logo og mindre oppsett er forskjellige. Dette gjør det mye enklere å både starte og vedlikeholde alle bloggene samtidig.

Hvor mye for sponsede innlegg? Ikke vær redd for å sette opp prisen!

Foto: Christian Dubovan on Unsplash

Hvor mye er egentlig et sponset innlegg verdt på bloggen din? Svaret er; Antagelig mer enn du blir tilbudt

Les også: Tjen penger på bloggen med sponsede innlegg

Det blir stadig mer populært blant annonsører å markedsføre via såkalte influencers, herunder bloggere. Via sponsede innlegg kan annonsøren nå ut til publikum som bloggeren har bygget opp over tid, så hvor mye er dette egentlig verdt? Hvor mye skal du som blogger ta for et sponset innlegg?

Hvor mye skal du ta for et sponset innlegg?

Det er dessverre ikke enkelt å prissette hva et sponset innlegg på en blogg. Det finnes ingen regler eller veiledning for dette. Dessuten varierer denne verdien fra annonsør til annonsør og fra bransje til bransje. Det korte svaret er at du må prøve deg fram. 

Når annonsøren tar kontakt med ønske om sponset innlegg er det flere ting du bør vurdere før du setter prisen du ønsker:

  • Hva ønsker annonsøren å selge? Treffer det ditt publikum?
  • Hvor mange lesere har du? (Potensielle kjøpere for annonsøren)
  • Hvor stor konkurranse har du i din nisje?
  • Ønsker du et lengre samarbeid?
  • Må du skrive innlegget, eller får du tilsendt et ferdig innlegg?

Du må rett og slett prøve deg litt fram med ulike tilbud for ulike annonsører for å føle deg fram til hvilken pris de er villig til å betale, og ved hvilket punkt annonsørene begynner å si nei. Det er helt greit å begynne litt lavt i pris for å bygge deg opp erfaring, men bruk denne erfaringen for å analysere hvor mye et innlegg faktisk er verdt for annonsøren.

Når du har fått et sponset innlegg, prøv å kartlegge hvor mange lesere som leser de sponsede innleggene og hvor mange som klikker på lenkene, og potensielt hvor mye annonsøren kan ha tjent på dette innlegget. Dette kan gi deg en pekepinn på hvor mye annonsøren potensielt kan tjene på innlegget i forhold til hva de betaler for det. Er gapet stort, er det på tide å sette opp prisen. 

Ofte vil annonsøren også komme med en pris de ønsker å betale for innlegget i henvendelsen, vær kritisk til dette beløpet og ikke vær redd for å svare med en høyere pris enn de tilbyr.

Ikke vær redd for å sette opp prisen

Ikke si ja til det første tilbudet du får! Annonsørene vil alltid prøve å betale minst mulig og har ofte mye å gå på. 

Det ligger i annonsørenes natur å gi deg et mye lavere tilbud enn det innlegget er verdt for dem. Det er tross alt mellomlegget mellom prisen og det de vil tjene på innlegget som gir dem profitt. Dessverre er det litt for enkelt for annonsører å utnytte bloggere som ikke forstår hvor verdifull bloggen deres egentlig er.

Jeg har selv vært der. Gleden var stor da jeg fikk mine første tilbud om å skrive sponsede innlegg. Fra å tjene noen få kroner på affiliatemarkedsføring på bloggen, kunne jeg plutselig få noen hundrelapper på et innlegg. Woho!

MEN, da jeg en dag fikk henvendelse fra en annonsør som jeg egentlig ikke var så giret å skrive for svarte jeg med et kontratilbud som var åtte ganger høyere. Og vet du hva, de slo til! Jeg ble helt sjokkert og innså med det at å få innholdet deres på bloggen min var mye mer verdt for dem enn de i utgangspunktet tilbød meg. 

Lærdommen for dette var at jeg fra da av alltid kom med et kontratilbud og la meg betraktelig høyere enn det annonsøren tilbød. Som oftest endte det med en forhandling hvor vi landet et sted mellom mitt og deres tilbud. Resultatet var at inntektene fra sponsede innlegg økte med 4-5 gangeren det året.

Så ikke ta det første tilbudet du får. Bloggen din er som regel betraktelig mer verdt for dem enn det de først tilbyr deg. Svar med et høyere kontratilbud så skal du se at inntektene dine på bloggen øker raskt. 

 

De tre motivasjonene som virkelig gir deg drivkraft

Photo by rawpixel on Unsplash

Vi har alle perioder i livet hvor vi ikke klarer å holde oss til planen. Hvor motivasjonen er fraværende og vi ikke er spesielt giret på det vi egentlig vet at vi trenger å gjøre. Her trengs det motivasjon!


Dette innlegget er en oversettelse og med egen utvidelse av et innlegg om motivasjon fra bloggen Zenhabits.net, opprinnelig skrevet av Leo Babauta (Oversatt og gjengitt med tillatelse). Originalinnlegget kan du finne her.


Det er tre motivasjoner som jeg har funnet er virkelig kraftfulle:

  • Døden – Å huske på at du har begrenset antall dager i livet
  • Kjærlighet – Å huske på hvem du gjør dette for
  • Lek og utforsking – Ren nysgjerrighet,  ha det gøy, eventyr og utforsking

Hvis du i tillegg klarer å kombinere alle disse tre vil du bli ustoppelig. La oss grave litt i hvordan du kan ta i bruk disse motivasjonene.

Døden – Huske at du har begrenset med tid

Buddhistene, Stoisistene og samuraiene mediterte alle om døden. Dette er et kraftfullt aspekt å meditere på. Det minner deg om at tiden er flytende og at vi til syvende og sist har et begrenset antall dager. Det minner om å gi slipp på det uviktige og få ræven i gir!

Les også: Hvordan meditere

“Meditation on inevitable death should be performed daily. Every day when one’s body and mind are at peace, one should meditate upon being ripped apart by arrows, rifles, spears and swords, being carried away by surging waves, being thrown into the midst of a great fire, being struck by lightning, being shaken to death by a great earthquake, falling from thousand-foot cliffs, dying of disease or committing seppuku at the death of one’s master. And every day without fail one should consider himself as dead.” ~ Hagakure: Book of the Samurai

Å meditere om døden høres kanskje grusomt og deprimerende ut, men det er både befriende og veldig motiverende. Hvis du visste at du bare hadde én måned igjen å leve, så ville du kuttet ut alle uviktige distraksjoner og tidssløsende tull øyeblikkelig og fokusert på det som virkelig er viktig for deg. Hva hvis du bare hadde ett år igjen å leve? Eller fem år? Hva ville endret seg for deg.

Les også: Ditt liv satt i et perspektiv

Det kan også være så enkelt som å minne deg selv om at en dag forsvinner om gangen, en Zen kveldsmeditasjon går slik:

Let me respectfully remind you Life and death are of supreme importance. Time swiftly passes by and opportunity is lost. Each of us should strive to awaken. Awaken. Take heed. This night your days are diminished by one. Do not squander your life. – Zen evening gatha (chant)

Noen Buddhister mediterer om døden og forestiller seg og visualiserer hvordan deres liket råter, fem ganger om dagen.

For meg, er dette så enkelt som å minne meg på:

  1. Jeg kommer til å dø. Dette er bare noe jeg må akseptere. Det er befriende idet jeg har akseptert dette.
  2. Mine tid er begrenset. Hva ønsker jeg å gjøre med den tiden jeg har?
  3. Jeg kan dø akkurat nå. Hvordan ønsker jeg å leve? Hvordan ønsker jeg å være mot andre slik at jeg kan føle fred om jeg skulle dø i det neste øyeblikk?

Dette hjelper meg å være bedre mot andre, fordi det er slik jeg ønkser å leve. Og det hjelper meg å fokusere på meningsfulle aktiviteter som jeg virkelig bryr meg om, fordi det er mer viktig enn min egen komfort og distraksjoner.

Kjærlighet – Huske hvem du gjør det for

Det finnes mange mulige motivasjoner for å gjøre arbeidet som skal til, fra penger til å leve det livet du ønsker, til å gjøre deg selv mer komfortabel og lykkelig, til å gjøre noe for andre, noe større enn deg selv. Hver handling du gjør kan være trigget av mange ulike kombinasjoner av motivasjoner.

Skroll til toppen