Flickr.com – Hills_Alive
Jobb og familie balanse er ett velkjent og omdiskutert emne. Jeg har på ingen måte en magisk formel som gjør at dette blir perfekt. Det å ta seg tid til familie og venner handler absolutt ikke om tiden du bruker, men hva du gjør ut av den. Det eneste jeg kan fortelle er hva jeg har gjort eller vil gjøre for å holde balansen så god som mulig.
|
Dårlig Samvittighet
Har du noensinne hatt dårlig samvittighet over å ha kommet hjem senere enn vanlig for fjerde gang i løpet av en uke? Jeg har gjort det ofte. Muligens i nærheten av 100 ganger, som i en alder av 23 år blir en ganske god prosentandel av arbeidsukene mine.
Har du noen gang kommet hjem hvor barna er lagt og din utvalgte har sovnet på sofaen? De tre sekundene hvor alt det treffer deg er noe av mest ubehagelige jeg vet om. Impulsmøter, en kunde som plutselig trengte hjelp eller en deadline som ble fremskyndet. Det kan være flere gode grunner til at du måtte jobbe sent, men du har fortsatt dårlig samvittighet.
Du bruker mer enn 50% av tiden din på jobb, med dine kolleger, mens den tiden du får med barna er kveldstell og legging og litt helgekos hvis ikke du er nødt til å jobbe da også. Bedriftseiere, ledere og gründere er kanskje verst, men såklart er det også feller for ansatte som tar jobben med seg hjem.
Se for deg følgende scenarioer:
«Arild Regnskapsføreren»
Arild er en høyt respektert regnskapsfører som driver ett regnskapskontor i Oslo sammen med 3 andre regnskapsførere og flere assistenter. Firmaet har mange kunder som daglig trenger hjelp og Arild har valgt å ta på seg mesteparten disse henvendelsene fordi han har lengst erfaring og vil sørge for at kundene alltid får den beste servicen.
Hvis Arild kunne velge fritt ville han heller drevet med musikk. Han elsker å komponere og skrive musikk, men får ikke nok tid til dette fordi som han sier selv så må jobben gå først og han har i tillegg en kone og en sønn og ta vare pÂ.
Han er lei av jobben som regnskapsfører og vil egentlig selge bedriften, men det er ingen interessenter grunnet det dårlig oppsettet i bedriften gjør at Arild er det viktige holdepunktet som gjør at det går rundt.
Han drar hjem klokken 15.00 hver dag og henter sønnen i barnehagen før det bærer hjem hvor han møter kona som lager middag mens han må ta unna en mengde med eposter fra kunder som trenger hjelp. Middagen blir ofte avbrutt av flere telefonsamtaler fra kunder som trenger krisehjelp. Dette varer gjerne utover kvelden og han rekker kanskje ett raskt god natt kyss til sønnen og kona mens han selv blir sittende utover kvelden for å jobbe.
«Emma Bedriftseieren»
Emma er en tobarnsmamma som driver en klesbutikk i en mindre by. For å holde kostnadene nede jobber hun alene kun med en ringevikar i helgene, som hun kun bruker når hun absolutt må. Hun brenner for mote og elsker å gi de menneskene som handler i butikken gode tips til hvordan både se og føle seg bedre i hverdagen.
Hun jobber vanligvis fra 07.00 til 19.00 og får minimalt med tid til barna og samboeren sin. Når hun kommer hjem så har hun en rutine hvor hun rett før hun legger jobben helt ifra seg og alt som er i hodet kan tas opp igjen neste dag. Hun forguder familien sin og blir lykkelig bare av tanken på dem.
Fokuset hennes er enten 100% på jobb eller 100% på familien. Hun slår av bedriftseier Emma når hun kommer hjem og slår den modusen på igjen hver morgen når hun går på jobb.
Tror du barna til Arild eller Emma har mest påvirkning av jobben til foreldrene? Hvilke barn tror du føler at mamma eller pappa er mest tilstede? Tenk deg om. Handler familie tid om å være tilstede rent fysisk eller mentalt? Dette var og er en av mine største feller enda. Jeg prioriterer å komme hjem tidligere, men allikevel er hodet mitt fortsatt på jobb.
Jeg hørte et intervju hvor Simon Sinek en stor skikkelse som har jobbet med store firmaer som Apple, 3M, Disney og mange flere. Han sa følgende (oversatt:)
De som jobber overtid har ingen dårlig påvirkning på barna sine, de som kommer hjem og er slitne og irriterte over at de driver med noe de ikke liker påvirker barna sine. – Simon Sinek
Hvordan få det til å fungere?
Med alt ovenfor i tankene kan du benytte følgende tips til å gjøre balansen enklere og hvis mulig, bedre.
1. Sørg for å drive med noe du faktisk liker.
Uansett hvor mye tid du setter av til familien, hvis du hater det du driver med vil det påvirke den tiden du har satt til side. Hvis du ønsker kan du lese ett innlegg om Hvordan Finne ut Hva du Egentlig Brenner for i Livet! [3 Enkle Steg!] Eller ta det enda lengre og begynne å følge Scott Dinsmore på LiveYourLegend.net som har titusenvis av lesere han hjelper med akkurat dette.
2. Vær åpen og prat med familien om det.
Forklar samboeren og barna dine hvorfor du gjør det du gjør og hva det vil bety. Planlegg sammen med dem. Finn ut hva de helst vil at du skal delta på. Kanskje du tror det er viktig for barna dine og hente i barnehage eller SFO, mens det som egentlig betyr noe for deres del er at du er der og heier på fotballkampene eller omvendt. Finn ut hvilken tid som betyr mest for familien og sett av akkurat den tiden.
3. 80/20 Analyse
Ett velkjent prinsipp er at du får 80% av resultatet ditt ved  utføre 20% av oppgavene. Det betyr at de 20% som gir mest resultat for deg i arbeidet ditt er den du skal fokusere på. Dette handler ikke bare om jobb og familie balanse, men om suksess generelt. De 80% som kun gir 20% av resultatet er noe du enten burde delegere eller la være å gjøre. Hvis du absolutt må gjennomføre disse oppgavene så kan du i hvert fall utsette de fremover i tid.
Flickr.com – Javier S·nchez
4. Sett av tid til deg selv
Du har tid til jobben, du har tid til familien, men når skal du ha tid til deg selv? Sørg for å bruke alle disse prinsippene for å lage tid til bare deg også. Hva er viktig for deg? Hvis du elsker å få trent 3 ganger i uka, sett av tid til det. Brenner du etter å fikse på bilen, sett av tid til det. Hvis du er lidenskapelig interessert i fotball, unn deg selv en kamp med favorittlaget.
Alt i alt så kommer det aldri til å bli mer perfekt enn det du selv bestemmer deg for. Dette er ikke en statisk løsning. Det vil alltid forekomme endringer. Barna vokser, du vokser, jobben endrer seg og kanskje til og med familien endrer seg. Vær fleksibel i de utfordringene som møter deg og ta det med ett smil fordi du vet at du er kapabel til å løse dem.
Utfordringen min til deg er å ta handling og bruke tiden din til å faktisk gjøre disse fire stegene. Uansett om det betyr å bruke en hel dag så er det en hel dag du vil få tatt igjen i løpet av kort tid. Gjør deg selv og familien din den tjenesten.
Om forfatteren:
Innlegget er skrevet av Daniel Granlund som er tobarnsfar, 23 år, økonomiansvarlig, firmaeier og lidenskapelig opptatt av å hjelpe andre mot suksess. Du kan lese flere tanker og meninger på SkapSuksess.no