Blogginnlegget som tok helt av i Google søkemotor – 350 000 visninger!

https://www.deltidsblogger.no/skrive-blogg/

Dette er blogginnlegget som ble skrevet på en liten time etter et plutselig innfall, og som noen år senere plutselig tok helt av på Google med over 350 000 visninger

Jeg har nølt lenge på om jeg skulle vise deg dette blogginnlegget, i frykt for at du skulle prøve å ta fra meg tronen på akkurat dette søkeordet. Men jeg må nesten bare stole på deg og håpe at du heller tar med deg verdien jeg ønsker å gi deg med å dele dette med deg – Hvordan blogginnlegg du minst forventer skal bli noe hit, plutselig kan slå an og ikke minst hvordan tjene penger på det når du plutselig opplever det. 

Blogginnlegget vi snakker om her er, av alle ting, «Hvordan løse rubiks kube uten demontering og frustrasjoner» på bloggen min Målbevisst.no. Dette var et innlegg jeg skrev en høstkveld jeg hadde lært meg nettopp å løse rubiks kube. Jeg slet litt med å huske algoritmene, så jeg skrev dem ned, da jeg plutselig fikk jeg et innfall om å lage et blogginnlegg ut av det. Jeg ville forkynne til verden at alle kunne lære seg dette, du trenger ikke å ha 180 i IQ. Det var rett og slett bare noen algoritmer du måtte lære deg å gjøre i riktig rekkefølge.

Så da ble det et blogginnlegg ut av dette. Et litt annerledes innlegg enn jeg vanligvis skrev på Målbevisst.no, men tenkte det kunne være grei helgeunderholdning for leserne. Det ble skrevet, publisert og glemt.  

Blogginnlegget havnet øverst i Google søkene

Litt over et år etter innlegget ble skrevet merket jeg et lite byks i trafikken til bloggen i romjulen. Jeg avskrev det som trafikk til blogginnlegg om nyttårsforsetter, og ble svært overrasket da jeg så at det skyldtes Rubiks kube-innlegget

Les også: Hvordan skrive godt innhold som begeistrer søkemotorene

Første tanken var det kanskje var mange som nå hadde fått seg en Rubiks kube til jul og nå satt i romjulen og febrilsk prøvde å løse den. Og hva gjør man når man ikke får det til? Googler det, vipps så fant de innlegget mitt. Og like fort som det gikk opp, så gikk det ned igjen, som et blaff og jeg tenkte ikke mer over det, før neste 3 år senere.

Plutselig helt ut av det blå, eksploderte innlegget i Google søkemotoren. Blogginnlegget hadde gått helt til topps for alt som handlet om å løse rubiks kube og trafikken gikk fra 2-3000 visninger den ene måneden til 15 000 visninger den neste månden. På det meste hadde den rundt 21 000 visninger på en måned, stort sett med romjulen som årets høydepunkt. 

Grafen nedenfor viser antall visninger blogginnlegget hadde per måned fra jeg publiserte det høsten 2011. Til sammen har det kommet 350 000 visninger på dette innlegget over årene, det desidert mest lest innlegget jeg har skrevet på alle bloggene mine til sammen.

Hvorfor slo akkurat dette innlegget an i søkemotoren?

Det finnes selvsagt mange SEO-grep du kan ta når du skriver et innlegg for å bli bedre likt av Google, men sannheten er at du aldri vet helt hvilket innlegg den tar inn i varmen. Så hvordan havnet dette innlegget i toppen på Google?

I ettertid har jeg prøvd å analysere litt hva som var årsaken til at akkurat dette innlegget slo så godt an, noen av årsakene har jeg listet nedenfor. Kanskje hovedårsaken til det store bykset i 2014, foruten innholdet i seg selv, var at Rubiks kube ble 40 år i 2014 og ble plutselig veldig populær igjen. Da var innlegget allerede godt etablert i søkemotorene.

  • Innlegget løser et konkret problem – Innlegget er bygget opp for å løse et veldig konkret problem. Dette ligger søkemotorene godt.
  • Overskriften og innholdet matcher det folk søker etter – Overskriften begynner omtrent akkurat slik de fleste søker etter dette i Google og innholdet gir dem det de søker etter.
  • Mange inn-lenker til innlegget over tid – Det var etterhvert mange som lenket til dette innlegget når de skrev om Rubiks kube
  • Liten konkurranse på søkeordene – Det var på den tiden få andre norske guider på hvordan løse rubiks kube (Det finnes mange flere i dag, og særlig i videoform)
  • Timingen var veldig god: Da Rubiks kube ble 40 år i 2014 tok det av igjen med Rubiks kube, da var innlegget allerede godt etablert i søkemotoren

Hvordan pengifisere dette blogginnlegget?

Så til det store spørsmålet, hvordan kunne jeg tjene penger på denne suksessen? Hvordan kunne jeg gi leserne merverdi gjennom markedsføring av andre produkter og tjenester? 

Les også: 8 tips for å lykkes med affiliatemarkedsføring på bloggen

Dette har ikke vært et enkelt innlegg å pengifisere. Leseren løser allerede sitt «problem» gjennom innholdet i innlegget og de fleste så ut til å søke etter hvordan løse rubiks kube, nettopp etter de hadde fått en rubiks kube i hendene. Så hvordan kunne jeg skape merverdi for leseren?

Her gikk jeg fram for å teste alle mulige produkter og tjenester som leseren av akkurat dette innlegget kunne være interessert i. Her testet jeg selvsagt med få om gangen. Med for mye reklame i innlegget ville nok mange forlatt innlegget raskt og funnet det de leter etter et annet sted.

Dette er noen av testene jeg gjorde:

  • Affiliateannonse til kurs for å løse Rubiks kube raskere
  • Affiliateannonse til bøker om Rubiks kube og hvordan løse den
  • Affiliateannonse til en vanlig Rubiks kube
  • Affiliateannonse til andre mer spesielle varianter av rubiks kuber

Det som fungerte best var også det jeg selv hadde opplevd da jeg fikk min første rubiks kube, nemlig at den fort kunne bli litt treg, noe som er veldig frustrerende når du prøver å løse den stadig raskere. Jeg fokuserte derfor mer på det som fungerte, som var en mer profesjonell rubiks kube hos annonsøren Coolstuff via affiliatenettverket Adtraction. Her får jeg da 8 % av kjøpet. Det er ikke stort, men har likevel gitt inntekter på rundt 4500 kroner for dette innlegget. Ikke verst for et innlegg skrevet på 1 time. 

 

Skroll til toppen