nyhetsbrevliste

Hvorfor jeg slettet en nyhetsbrevliste med 1000 e-poster

En stor e-postliste er gull verdt sies det! Likevel slettet jeg en nyhetsbrevliste på over 1000 e-poster. Her er grunnen…

På min største blogg Aksjebloggen (Som nå er solgt) drev jeg aktivt nyhetsbrev helt fra start. Den var populær og det tok ikke lang tid før jeg nådde 200, 500 og til slutt 1000 mottakere på min nyhetsbrevliste. Likevel valgte jeg å slette den.

Grunnen til at jeg startet listen var rett og slett at jeg hadde hørt at nyhetsbrevliste, ja det MÅ man ha. Det er gull verdt! Hver gang du du har nye innlegg eller kanskje noe til salgs, kan du bare sende en liten e-post ut til listen og med det sveive inn fangsten. Det er som å ha en liten fiskedam i hagen full av gullfisk du kan fange med håv!

Så hvorfor slettet jeg denne? Det ligger 4 grunner bak denne avgjørelsen:

Grunn 1 – Kjedelig å skrive og lite respons

Lets face it, jeg skrev aldri nyhetsbrevene fordi jeg ønsket å skrive dem, eller fordi jeg synes det var morro. Å skrive nyhetsbrev ble en tidkrevende må-gjøre oppgave. Et lite ork i hverdagen. Hvor gøy er det å skrive om at jeg har skrevet innlegg?

Ikke bare var det kjedelig å skrive til nyhetsbrevlisten, det var også lite respons i forhold til innsatsen jeg la ned i nyhetsbrevet. Mange så den, noen klikket, ingen svarte. En stor kontrast til reponsen i sosiale medier.

Grunn 2 – Mer gull i sosiale medier

Mens nyhetsbrevlisten krevde mye arbeid og fikk lite respons var det en helt annen historie på sosiale medier. Selv med en facebookgruppe på halve størrelsen til e-postlisten, var responsen og trafikken til nettsiden opp til 5 ganger så stor.

Her trengte jeg ikke annet enn å poste lenken til det nye innlegget for at trafikken skulle komme. Twitter krevde maks noen 100 tegn, så var trafikken i gang. I tilegg var alt dette gratis! Her var det mye mer gull!

Grunn 3 – Det kostet penger

For ja, det var nok det som var det endelige punktumet. Når jeg fikk se betalingen jeg skulle gjøre for det kommende året med en liste som kom over 1000 og dermed opp i en ny prisklasse. Det var nok.

Jeg ønsket ikke lenger å betale for å gjøre en kjedelig jobb jeg fikk lite igjen for. Det finnes selvsagt gratis løsninger på dette også, men jeg hadde ikke fortsatt listen den dag i dag, selvom det var gratis.

Grunn 4 – Liker ikke nyhetsbrev selv

Og for å være ærlig, jeg liker jo ikke nyhetsbrevlister selv. Dette er lister man gjerne lar seg melde på gjennom konkurranser eller en eller annen liten «premie» for å melde seg på listen. For deretter å irritere seg litt hver gang det kommer en ny e-post som hoper seg opp sammen med alle andre nyhetsbrev som bare blir slettet uåpnet.

Det at alle må lokke med premier for å melde seg på listene sier vel litt om hvor mye folk egentlig ønsker å motta nyhetsbrev? Og hvor mange nyhetsbrev skal man motta før man blir mettet? Jeg er ihvertfall selv mettet på dette for lengst og åpner de sjelden. Derfor blir det også rart for meg om jeg da skal skrive slike selv.

Anbefaler jeg å ikke ha nyhetsbrevliste?

Nei, jeg anbefaler ikke at du skal følge min vei. Tvert imot anbefaler jeg deg å teste det ut, for det kan godt hende dette er noe for deg. Det er mange som lykkes med nyhetsbrev, det er tross alt en grunn til at det sies å være gull med en stor nyhetsbrevliste. Men det er bare én måte å finne ut om det er for deg. Prøv deg fram!

 

 

Skroll til toppen