Sliter du med å huske det du lærer deg? Her er hvordan du kan utnytte den kraftfulle «Spacing»-effekten for å huske det du lærer på en mer effektiv måte.
Å lære noe nytt kan være utfordrende i seg selv, men ingenting målt mot det å faktisk huske det du har lært over tid. Hjernen din er rett og slett ikke bygget for å ta vare på all informasjonen du forer den med. Hvis du vil huske mest mulig, bør du forme dine studievaner etter hvordan hjernen best lagrer ny informasjon – Her kommer «spacing»-effekten inn i bildet.
Når du lærer noe nytt og krevende skapes det nye fysiske koblinger i hjernen din. Disse koblingene er imidlertid svake i begynnelsen og vil, uten forsterkninger, bli raskt svakere med tiden. Dette kalles forglemmelseskurven, som sier noe om hvor fort du glemmer det du har lørt.
Pierce J. Howard, forfatteren av boken «The Owners manual for the brain» beskriver det på denne måten:
Work involving higher mental functions, such as analysis and syntehsis, needs to be spaced out in order to allow new neural connections to solidify. New learning drives out old learning when insufficient time intervenes – Pierce J. Howard, Ph. D, The Owners Manual for the Brain
Du må altså forsterke de initielle nye koblingene du har laget i hjernen. Dette høres mest effektivt gjennom «spacing»-effekten. Ved å repetere det du har lært etter gitte tidsintervall vil du styrke koblingene i hjernen og gjøre de stadig mer robuste og jo mer robuste, jo lenger vil kunnskapen «sitte».
I grafen nedenfor kan du se den initielle forglemmelseskurven og hvordan repetering gjennom «spacing»-effekten gjør at forglemmelseskurven blir stadig svakene.
Lær mer om hvordan du utnytter hjernen best mulig i denne anbefalte boken:
The Owners Manual for the Brain
The Ultimate guide to peak mental performance at all ages,
Pierce J. Howard, Ph. D.