Thor Erling hadde ingen erfaring med å utvikle apper, men da han fikk idéen om Quizzer nølte han ikke. Bare måneder senere hadde over 250 000 lastet ned appen.
Les også del 2: Suksessen med «Quizzer» gav nye utfordringer
Har du noen gang hatt en idé for en app som du bare vet ville slått an? En slik idé fikk Thor Erling Presbøen. I motsetning til mange så nølte han ikke, men hev seg istedet i gang for å realisere appen. At han ikke hadde noen erfaring fra før, stoppet han ikke. Bare måneder senere lå «Quizzer» helt på topp over de mest populære appene i Norge. Over 250 000 hadde lastet ned appen og spilte som gale. Men veien ned fra toppen kan fort bli like bratt som veien opp. Quizzer støtte på flere utfordringer etter suksessen. Dette er Thor Erling sin historie om suksess-appen «Quizzer».
Fra idé til utvikling uten erfaring
Det var en sen kveld idéen plutselig dukket opp hos Thor Erling. I lang tid hadde han lekt med ulike idéer til spill han kunne utvikle til iPhone. Drømmen var rett og slett å lage et spill som slo an i den rask voksende app-verdenen. Etter å ha presset frem noen idéer om et plattformspill, var ikke Thor Erling helt fornøyd og bestemte seg for å gi opp drømmen. Det var da idéen om Quizzer ble født.
– Plutselig slo det meg. Quiz! Jeg merket med en gang at dette var riktig idé. Det er vanskelig å beskrive den følelsen man får når man får en virkelig god idé. Man merker liksom at dette kan være noe stort.
Allerede samme kvelden som idéen om Quizzer ble født, satte Thor Erling i gang med de første planene for hvordan spillet skulle fungere og se ut. Han printet ut A4 ark med iPhone skjermer på og satte i gang med å skissere hvordan appen skulle se ut. Thor Erling hadde imidlertid ingen erfaring med å utvikle apper og innså at han trengte hjelp.
Det er vanskelig å beskrive den følelsen man får når man får en virkelig god idé. – Thor Erling Prestbøen |
– Det å få idéen ned på ark var ingen stor jobb, den største jobben ville bli å finne noen som kunne utvikle Quizzer. Jeg har prøvd å lære meg litt programmering for å lage apper, men innså at det kunne være best å overlate dette til folk som virkelig kan det. Siden jeg ikke hadde så stort budsjett var det også viktig å prøve å finne en utvikler som kunne gjøre dette rimelig. Jeg tok først kontakt med en utvikler fra USA som jeg diskuterte lenge frem og tilbake med. Men innså etter hvert at det kunne være risikabelt å la én enkeltperson fra USA stå bak hele utviklingen. Jeg tok derfor også kontakt med norske utviklere. Flere selskaper i Norge svarte på henvendelsen min, men skulle ha veldg mye penger for å utvikle appen. Et av selskapene kom faktisk med en pris på 600 000 kr for utviklingen.
Etter å ha letet lenge etter en god og rimelig utvikler, kom Thor Erling i kontakt med Frost Software. De var villige til å lage appen for en billig penge mot en del av inntektene. Utvikligen av Quizzer kunne settes i gang!
– Fra 1000 til 250 000 spillere
Etter å ha investert opp mot 50 000 kroner satte Frost Software i gang med utviklingen av Quizzer. Fra idéen lå på de skisserte arkene til den første versjonen av Quizzer var ferdig tok det ca 2 måneder etterfulgt av testing av appen. Quizzer var klar for lansering sommeren 2012.
– Helt i starten var det veldig få som lastet ned appen. Kanskje 10 om dagen. Jeg prøvde flere fremgangsmåter for å gjøre appen kjent; Reklame på nettsteder, mobiler, facebook o.l. Jeg prøvde det meste. Etter en omtale på amobil.no tok det plutselig helt av for Quizzer. Vi gikk fra å ha 1000 spillere til 250 000 på kort tid.
Etter en omtale på amobil.no tok det plutselig helt av for Quizzer. |
Appen oppnådde stor suksess på kort tid i Norge og gikk helt til topps over de mest populære appene i app store. På det meste var det mellom 3000 og 5000 nedlastninger per dag av ivrige spillere. 5-7 spørsmål ble besvart hvert sekund på dagtid, til sammen 250 000 spørsmål per døgn. Men å nå toppen var ikke bare fryd og gammern.
– Det føltes helt utrolig bra da appen klatret mot toppen, men samtidig kjente jeg det i magen. Det følger utrolig mange forventninger når man har en app som ligger på topp. For en som vil gjøre alle fornøyd kan det fort bli en utfordring når man har flere hundre tusen spillere. Det haglet inn med både kritikk og ros, da er det lett å ta kritikken til seg og prøve å fikse på alt, noe som fører til mye stress.
Det var ikke bare forventningene til å innfri de mange tusener av spillernes ønsker og behov som ble en utfordring da «Quizzer» gikk til topps.
– Verken jeg eller utviklerne var forberedt på en så stort vekst på så kort tid. Det koster mye å ha servere i gang for så mange spillere og selv ikke 250 000 spillere i Norge gav nok inntekter til å holde spillet i gang. I tilegg til å holde servere i gang, var det kostnader til å lønne utviklerne, designere, reklame osv. Alt koster. Vi hadde rett og slett behov for en investor for å kunne ta suksessen videre.
Thor Erling opplevde det mange kanskje drømmer om, nemlig å lage en app som klatrer rett til topps. Men å drifte og videreutvikle en app krever kapital, noe som skulle vise seg å bli en stor utfordring for Quizzer.
I neste del av dette intervjuet kan du lese om jakten på investor til å ta suksessen med Quizzer videre. Thor Erling deler også sine erfaringer fra Quizzer som han tar med seg til sitt nye app-prosjekt.
«Quizzer»
- Et enkelt Quiz-spill for iPhone og iPad
- Lansert sommeren 2012
- Var i en periode den mest populære appen i Norge
- Over 250 000 registrerte spillere
- Utviklet av Frost Software
- «Quizzer» i app store